Sjedinjene Američke Države bi mogle da budu na najvećem udaru do sada. Paralelno sa inflacijom koja je najveća od 1994. godine, zaoštravanjem ekonomskih odnosa između Rusije i Zapada zbog rata u Ukrajini, Bajdenovoj privredi sada prijeti potpuno novi udar.
Sjedinjene Američke Državese suočavaju sa najvećom inflacijom još od 1994. godine. Na to treba dodati najgore odnose sa Rusijom u istoriji i dobija se ekonomski udarac koji Amerika možda neće preživjeti prema riječima ekonomskih stručnjaka. Od početka godine je na snazi zabrana izvoza đubriva iz Rusije. Potom je uslijedio prekid trgovine zbog početka rata u Ukrajini koji je počeo 24. februara 2022. godine. To je prouzrokovalo ozbiljne nestašice širom svijeta. Te nestašice u poljoprivredi prijete da naprave kolaps u transportnom sektoru Sjedinjenih Američkih Država koji je već u ozbiljnom problemu usljed povišenih cijena goriva.
Kako je došlo do ozbiljnih problema u transportnom sektoru?
Jedan određeni tip đubriva, "Urea", ima posebnu primenu u automobilskoj industriji. DEF tačnost (Diesel Exhaust Fluid) se meša unutar motora sa gorivom kako bi se smanjila emisija izduvnih gasova i koja je od 2010. godine obavezna komponenta u svakom dizel motoru pravi se 67 odsto od Uree, a preostalih 33 odsto se pravi od destilovane vode. Bez te tečnosti, dizel motori ne mogu da se pokrenu tako da su na udaru pored ličnih vozila i svi kamioni, traktori, autobusi, pikapi i ostala vozila na koje se poljoprivreda i transport robe, hrane i ljudi oslanjaju.
Ešli Pul, vlasnik jednog servisa za popravku kamiona ističe da su na udaru novi modeli vozila.
"Bilo koji kamion ili drugo vozilo na dizel, a da im je motor 4. nivo i više, mora da sipa ovu tečnost. Stariji motori mogu da se pokrenu bez ove tečnosti", navodi on.
Prema podacima koje je izneo Haj Plejns Žurnal (High Plains Journal), u 2019. godini Rusija je bila broj jedan izvoznik uree tako što je izvezla oko 6.98 miliona tona, a na dalekom drugom mjestu nalazila se Kina, koja je takođe ograničila količinu koju izvozi. Sa druge strane, Sjedinjene Američke Države su u 2020. godini potrošile 1.2 milijarde dolara na uvoz uree i tako se popela na treće mjesto, odmah iza Indije, koja najveći dio svoje potrošnje ovog đubriva proizvodi sama.
Tržište ovog đubriva je i pre izbijanja rata bilo u problemu zbog zagušenja u lancima snabdijevanja i ograničenjima u izvozu iz Kine i Rusije, ali kako se đubrivo pravi od prirodnog gasa, transportni problemi su počeli sa izbijanjem sukoba u Ukrajini i samo su dodatno zakomplikovali već jako tešku situaciju.
Problem sa isporukama DEF-a
Kompanija Union Pasifik Rejlroud (Union Pacific Railroad) u Sjedinjenim Američkim Državama drži monopol nad distribucijom đubriva od koje se ova tečnost pravi, i imaju ekskluzivni pristup tim fabrikama. Union Pasifik trenutno muči muku sa manjkom zaposlenih te su i manje isporuke ove sada problematične tečnosti. "Pilot Flajin Džej", najveća mreža pumpi i odmarališta za kamiondžije u SAD, dobija čak 70 odsto ove tečnosti od Uniona.
Direktor Pilot Flajing Džej (Pilot Flying J), Šamek Konar, je nedavno svjedočio pred Odborom za površinski transport u SAD (Surface Board Transportation) povodom nestašica DEF-a i kakve bi to implikacije moglo da ima na lance snabdijevanja u SAD.
"Trenutno pokrivamo 20 odsto snabdijevanja dizelom u zemlji i oko 30 odsto snabdijevanja DEF-om. Pilot se suočava sa prijetnjom ozbiljnog smanjenja svojih usluga. Ova smanjenja nam nameće Union Pasifik Rejlroud. Oni su nas 13. aprila obavijestili da moramo da smanjimo isporuke za 26 odsto, au narednim razgovorima je traženo da smanjimo još za 50 odsto ili da se suočimo sa embargom", rekao je Konar.
"Račun mi je 1.200 dolara za gorivo"
Američki vozači kamiona se uveliko žale da osjećaju posljedice ove nestašice.
"Nekada smo trošili 500 dolara nedeljno na gorivo, a sada mi je račun za gorivo 1.200 dolara, kaže Leri Majls i dodaje da nestašica DEF-a mnogo diže troškove jer on mora da sipa svako drugo točenje goriva, prenosi "Newsweek".
(MONDO)