Izvršni direktor kompanije koja vodi ekspedicije obilaska Titanika, Stokton Raš je prevario jednu porodicu za 200.000 dolara.
Kompanija koja je lansirala podmornicu koja je nestala kod olupina Titanika otpustila je direktora projekta Titan, Dejvida Lokridža, koji je smatrao da podmornica nije dovoljno bezbjedna i da treba da prođe detaljan tehnički pregled kako bi podvodno putovanje bilo bezbjedno.
U moru šokantnih podataka koji sada isplivavaju o nestaloj podmornici, otkriveno je i da izvršni direktor ove kompanije Stokton Raš, koji je i sam zarobljen negdje u Atlantiku, prevario jednu porodicu za više od 200.000 dolara - upravo lažima o misiji kod Titanika.
Šefovi "OceanGate"-a otpustili su Lokridža 2018. godine, jer se nisu složili sa njegovim zahtjevom da su potrebne rigoroznije bezbjednosne provere podmornice. Kompanija je odlučila i da podmornica ne bude "klasifikovana", što je praksa u cijeloj industriji, jer se onda zna da li plovilo ispunjava tehničke standarde, odnosno da li je sigurna za korišćenje.
"OceanGate", koji naplaćuje do 250.000 dolara za sjedište u podmornici, saopštio je da bi traženje klasifikacije moglo da traje godinama i da to ne bi pružilo nikakvu sigurnost i da su njihovi sopstveni bezbjednosni protokoli "sasvim dovoljni". Lokridž je insistirao na bezbjednosnoj provjeri Titanovog trupa, jer bi se na taj način otkrili "potencijalni nedostaci". Umjesto toga, kompanija se oslonila na "akustički nadzor".
Šok izvještaj
"OceanGate" je tvrdio da je Lokridž "želio da bude otpušten" i da je podijelio povjerljive informacije sa drugima i izbrisao važne podatke kompanije. Lokridž je još 2018. godine napisao izvještaj u kojem je kritikovao proces istraživanja i razvoja podmornice.On je upozorio kompaniju da se, zbog nedovoljne ispitanosti sigurnosti plovila, putnici izlažu ekstremnoj opasnosti.
"S obzirom da je 'Ciclops 2' (nekadašnje ime podmornice Titan) završen sa inženjeringom, vrijeme je da se pravilno pozabavite bezbjednosnim rizicima", napisao je Lokridž u izvještaju. Lokridž je naveo da će akustična analiza pokazati kada će sistem podmornice da otkaže, ali neće otkriti postojeće nedostatke.
On smatra da je zbog ove kritike i otpušten iz kompanije. Lokridž je imao nekoliko sastanaka 2018. godine "u vezi sa kontrolom kvaliteta i bezbjednosti Titana, posebno zbog odbijanja 'OceanGate'-a da sprovede istraživanja trupa podmornice".
Tokom jednog sastanka otkrio je da je "prozor" podmornice izgrađen da može da izdrži pritisak dubine od 1.300 metara, iako "OceanGate" namjerava da zaroni na dubinu od 4.000 metara".'
OceanGate' je odbio da plati proizvođaču da izgradi 'prozor' koji bi bio bezbjedan na dubini od 4.000 metara, a putnici ne bi bili obaviješteni o ovom nedostatku", kazao je on.
Slučaj je na kraju riješen van suda u novembru 2018. godine. U to vrijeme, karte su bile 105.129 dolara, a za putovanje su se prijavile 54 osobe, ali te podvodne avanture na kraju nisu ni održane, a sa tim u vezi pojavilo se još jedno šokantno otkriće.
Skandal 2017. godine
Muž i žena sa Floride, Mark i Šenon Hejgl, tužili su izvršnog direktora turističke kompanije „OceanGate", Skotona Raša, da ih je prevario i ukrao 210.258 dolara. Na plaćeni put do Titanika nikada nisu krenuli, tako da su Raša optužili da im je „prodao avanturu", jer je znao da putovanja neće biti. Umjesto povrata novca, kompanija je navodno rekla Hejglovima da mogu da se pridruže putovanju 2021. godine, jer im novac neće biti vraćen.
Tokom svoje ekspedicije 2022. godine, "OceanGate" je izvijestio da je podmornica imala problem sa baterijom pri svom prvom zaronu i da je morala biti ručno pričvršćena na platformu za podizanje. Izvršni direktor Stokton Raš sada se i sam nalazi u podmornici koja je nestala negdje u Atlantiku, na putu do Titanika. Titan je trenutno nestao nakon što je izgubio komunikaciju tokom ronjenja do olupine Titanika. U toku je mahnita operacija potrage i spasavanja kako bi se podmornica locirala i posada izvukla, prije nego što nestanu zalihe kiseonika.
Stručnjaci su upozorili da je posada na Titanu na tolikoj dubini da pritisak vode može da ih "zgnječi" i da bi jedini način spasavanja bio da podmornica isplovi na površinu. Pored Stoktona, u podmornici se nalaze britanski milijarder Hamiš Harding, pakistanski bogataš Šahzada Davud, njegov sin Sulejman i istraživač Pol-Anri Nargeolet.
(MONDO/Nova)