Evropska unija razmatra naplaćivanje ulaska u države šengenske zone. Taksa, koju bi plaćali i građani zemalja koje nisu članice EU, iznosila bi 13 evra.
Budući sistem registracije putnika Evropske unije mogao bi da donese do dve milijarde evra godišnje a novac može da bude iskorišćen da se nadoknade smanjenja budžeta EU.
Tarife će u okviru budućeg sistema za odobravanje putovanja plaćati gradjani zemalja koje nisu u EU a nisu im potrebne vize za putovanja u šengensku zonu.
Sistem EU za informacije i odobravanje putovanja (ETIAS) primenjivao bi se samo za gradjane zemalja kojima nisu potrebne vize za šengensku zonu dok će gradjani članica EU biti izuzeti zahvaljujući načelu slobodnog kretanja radnika.
Ako Velika Britanija izadje sa jedinstvenog tržišta, ETIAS će važiti i za Britance, piše Euraktiv Francuska.
Britanska ministarka unutrašnjih poslova Amber Rad (Rudd) rekla je juče za BBC da bi britanski gradjani mogli da plaćaju za posetu EU nakon što ta zemlja napusti blok.
Rad je komentarišući činjenicu da Evropska komisija razmatra dozvole za putovanja u okviru bezviznog režima istakla da bi to bilo iznenadjenje i to nepoželjno, "ali da ne treba odbaciti" tu mogućnost.
Istovremeno je Evropska komisija odlučila da u projekat ETIAS, koji će biti predstavljen u novembru, ne uključi London.
Naime, projekat neće biti pod nadzorom Britanca Džulijana Kinga, budućeg evropskog komesara za bezbednost, čiji izbor danas treba da potvrdi Evropski parlament.
Projekat sistema ETIAS biće poveren Grku Dimitrisu Avramopulosu, evropskom komesaru za migracije i unutrašnje poslove.
Prema britanskim izvorima, interesovanje Atine za taj projekat možda "ima više sa finansijama nego sa bezbednošću".
Istovremeno je francuski izvor potvrdio da je finansijska strana projekta glavna motivacija jer će predstavljati novi izvor prihoda za EU.
Budžet EU za 2014-20. je smanjen i bloku u sve izazovnijim vremenima nedostaju sredstva a ETIAS bi, prema računicama Euraktiva, lako mogao da donese pola milijarde evra godišnje do 2020.
Američka ESTA trenutno košta 14 dolara po putniku. Prihod ESTA narastao je ѕа 177,8 miliona dolara u 2013. na 193,2 miliona u 2015. sa ukupno 13,8 miliona putnika u toj godini, pokazuju američki zvanični podaci.
Sličan evropski sistem mogao bi da donese znatno više novca, s obzirom da je Evropa najveća svetska turistička destinacija. Prema podacima Svetske turističke organizacije, kontinent je u 2015. privukao 602 miliona turista od ukupno 1,2 milijarde u svetu.
Komisija procenjuje da je u 2014. u zemlje Šengena ušlo 30 miliona ljudi iz zemalja kojima se ne traže vize i da će taj broj do 2020. narasti na 39 miliona. Ako EU uvede ETIAS tarife od 13 evra, što je cena kao za američku ESTA, prikupiće više od 500 miliona evra za evropski budžet svake godine.
Medjutim, jedan izvor je rekao za Euraktiv da bi suma mogla da bude daleko veća jer o tarifama još nije postignut dogovor i one će verovatno biti više. Sa cenom od 50 evra ETIAS bi do 2020. donosio više od dve milijarde evra godišnje.
Taj predlog se, s obzirom na sadašnji budžet EU od 145 milijardi evra godišnje, čini dobrim.