Put Banjaluka - Laktaši jedan je od sininoma za učestale saobraćajne nesreće, nerijetko i sa posljedicama po živote ljudi. Vozači se često žale da ova cesta nije bezbjedna, a evo šta kažu stručnjaci.
Podaci Ministarstva unutrašnjih poslova RS pokazuju da se od januara do kraja avgusta na putu Klašnice - Banjaluka dogodilo 57 saobraćajnih nezgoda. Tri osobe su poginule, deset je zadobilo tjelesne povrede, a u 44 nezgode zabilježena je materijalna šteta.
Nakon tragičnog udesa koji se dogodio u avgustu, kada je poginula pacijentkinja koje se nalazila u vozilu Službe hitne pomoći nakon sudara sa vozilom koje je vozilo iz suprotnog smjera (slično se dogodilo i prošle godine) Ministarstvo saobraćaja i veza RS najavilo je da će formirati komisiju koja će izaći na teren da utvrdi stanje bezbjednosti saobraćaja na toj lokaciji.
Milenko Jaćimović, predsjednik Udruženja za unapređenje bezbjednosti saobraćaja Republike Srpske, kaže da je jedan od glavnih problema što se na ovom pravcu razvijaju brzine višetruko veće nego što to propisuje ograničenje.
"Vozači znaju da je tu postavljen stacionarni radar i na toj lokaciji voze sporije, ali prema Laktašima mnogi znatno ubrzavaju što je razlog čestih saobraćajnih udesa. Ono što bi se moglo dodatno uraditi jeste da se uvedu mobilni radari. Takođe, bilo bi dobro da ima i više kontrola kada je u pitanju vožnja pod uticajem alkohola", pojasnio je Jaćimović.
Zdravko Ivić, diplomirani inženjer saobraćaja i instruktor vožnje iz Banjaluke istakao je za Mondo da je ljudski faktor uzrok najvećeg broja nezgoda i nesreća na putevima (pa i na ovom) i da je to slučaj u 70 do 92 odsto nezgoda i nesreća.
Osim navedenog naš sagovornik napominje da ogroman problem predstavlja i obuka vozača jer kandidati tokom obuke ne izlaze na otvoreni put kao što je dionica Banjaluka - Laktaši, koja spada u kategoriju puteva rezervisanih za saobraćaj motornih vozila, a u suštini je "brza cesta".
"Mnogi kandidati koji završe obuku ne znaju za četvrtu brzinu već se vozi punim gasom. Mnoge zemlje imaju ograničenja za mlade vozače dok kod nas nije takav slučaj. Takođe, kontrole su slabe i uvijek postoje oni koji su 'izuzeti' '', tvrdi Ivić.
Budući vozači ispite polažu na putevima koji su pravljeni u vrijeme kada je Banjaluka imala znatno manje vozila.
"Ključna lokacija u 2023. godini gdje vježbamo i polažemo je naselje Lazarevo/Budžak što je neprihvatljivo u današnje vrijeme. Nadležni koji donose propise iz ove oblasti takvu praksu mogu promijeniti preko noći. I mijenjali su, zato nam u svijetu i ne priznaju vozačke dozvole jer ne ispunjavamo standarde", podvukao je Ivić.
Statistika Ministarstva unutrašnjih poslova RS pokazuje da se na putevima u prošloj godini dogodilo 9.896 saobraćajnih nezgoda, što je za 0,5 odsto manje u odnosu na 2021. godinu. Poginulo je 100 osoba što je manje za jednu u odnosu na prethodnu godinu.
Pokazatelji o broju saobraćajnih nezgoda po kategorijama puteva upućuju da se najveći broj saobraćajnih nezgoda dogodio na putevima na kojima je najveća frekvencija saobraćaja, te na putevima na kojima se vozila kreću većom brzinom.
"S obzirom na mjesto događanja, najveći broj saobraćajnih nezgoda se dogodio na ulicama u naselju (38,9%) i magistralnom putu (34,6%). Na nekategorisanim putevima evidentirano je 9,1% saobraćajnih nezgoda, na regionalnim putevima 8,5%, a na lokalnim putevima 6,7% saobraćajnih nezgoda. Na autoputevima Republike Srpske evidentirane su 173 saobraćajne nezgode ili 1,7% od ukupnog broja saobraćajnih nezgoda u 2022. godini", stoji u izvještaju MUP-a RS.
Prema podacima BIHAMK-a u 2022. godini u BiH zabilježena je ukupno 31.321 saobraćajna nezgoda, što praktično znači da se svakoga dana tokom prošle godine na putevima dogodilo više od 85 saobraćajki.
Zabrinjavajući podaci dodatno dobijaju na težini ako se zna da je skoro četvrtina tih nezgoda imala za posljedicu povrede ili smrt učesnika u saobraćaju.
"Nepropisna brzina i brzina neprilagođena uslovima na putevima su jedan od najčešćih uzroka izazivanja saobraćajnih nezgoda. Nakon toga, slijede saobraćajne nezgode nastale pod uticajem alkohola i drugih opojnih sredstava, zatim nezgode koje su rezultat nedozvoljenih radnji vozilom u saobraćaju te ostali uzroci koji podrazumijevaju nepoštivanje saobraćajne signalizacije", navedeno je u izvještaju BIHAMK-a.
(Mondo)